عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت: طالبان بهترین گزینه برای خلاصی از شر داعش است. پاکستان دیگر متحد ایالات متحده نیست.

براساس این گزارش، عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: افغان ها در افغانستان با مشکلات مختلفی روبرو هستند و طالبان باید اقدامات موثری را برای غلبه بر این وضعیت انجام دهند.

وی گفت: دولت قوی طالبان در افغانستان می تواند با سازمان های تروریستی مقابله کند، طالبان تنها و بهترین گزینه برای خلاصی از شر داعش است. وی افزود: به هر حال جهان باید با افغانستان صحبت کند، اگر اوضاع در افغانستان متشنج شود، آثار آن گسترده خواهد بود.

عمران خان گفت: طالبان نسبت به آموزش زنان مخالف نیست، فقط آموزش زنان را مطابق با شرع و در حجاب اسلامی می خواهند. وی گفت: پاکستان می خواهد سایر کشورهای جهان مردم افغانستان را تنها نگذارند، آمریکایی ها از وضعیت واقعی افغانستان گمراه شده اند.

وی گفت: آمریکا توسط دولت اشرف غنی در افغانستان سرمایه گذاری زیادی کرده بود و از قدرت وی اطمینان داشت، اما طالبان را بر افغانستان مسلط نمودند و  ۳۰۰۰۰۰ سرباز افغانی در برابر طالبان تسلیم شدند. اما اکنون آمریکا از وضعیت افغانستان نگران است.

نخست وزیر پاکستان گفت: کشمیر اشغالی بزرگترین مساله حل نشده بین پاکستان و هند است. اکثریت کشمیر اشغالی در حال تبدیل به اقلیت است. وی گفت: اکنون افرادی از خارج در کشمیر مستقر می شوند و ما فقط در مورد دادن حق دموکراتیک به کشمیری ها صحبت می کنیم.

وی افزود: پاکستان و هند نقطه اشتعال هسته ای هستند، زیرا  سه جنگ بین این دو رخ داده است. هند شواهدی از اتهامات مطرح شده علیه پاکستان را ارائه نکرده است. اگر شواهدی را دارند در اختیار ما قرار دهند تا متهمین را مجازات کنیم.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری چشم آسیای میانه گفت: کشورهای آسیای میانه می توانند از طریق افغانستان به اقیانوس هند و پاکستان دسترسی پیدا کنند. وی گفت: افغانستان کشوری مهم است، نه تنها برای ایالات متحده یا چین، بلکه اتصال اقتصادی برای کل منطقه مورد نیاز است و ما نیز همین را می خواهیم.

وی گفت: جنگ داخلی ۲۰ ساله در افغانستان ویرانی به بار آورده است و دولت فقط شهرها را کنترل می کرد و مناطق روستایی تحت کنترل طالبان بوده است.

نخست وزیر گفت: اکنون وضعیت تغییر کرده است، طالبان حکومت را در دست گرفته اند، وقتی طالبان مانند من بعد از ۲۰ سال به قدرت رسیدند، همانطوری که مردم پاکستان اکنون با مشکلات زیادی روبرو هستند، در افغانستان نیز مشکلات زیاد است. وی گفت: طالبان فداکاری بسیار زیادی کرده اند و می خواهند در دولت جایی داشته باشند، این خواست آن ها است که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شوند. وی افزود: دولت بعدی باید دولتی فراگیر باشد که حقوق بشر در آن رعایت شود، از زمین افغانستان برای تروریسم استفاده نشود، این لحظه ای بسیار حساس برای افغانستان است، جهان باید با افغانستان صحبت کند.

عمران خان گفت: اگر جهان چنین افغانستانی را از خود دور کند، در نهضت طالبان نیز تندروهای زیادی وجود دارند. افغانستان کنونی به راحتی می تواند به دست طالبانی بیافتد که در سال ۲۰۰۰ میلادی در افغانستان دولتی تندرو تشکیل داده بودند. اگر چنین شود فاجعه بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 11069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =